שיימינג ברשת החברתית- עילה לתביעה או זכות חברתית?

האינטרנט כבעל פוטנציאל פוגעני

האינטרנט שינה את פני האנושות בכל התחומים האפשריים, לטוב וגם לרע. הכל היום חשוף יותר, גלוי יותר וקל ונוח לדעת הכל, לקרוא על הכל וגם לכתוב הכל מכל וכל, בפורומים, ברשתות חברתיות, בצ'אטים ובבלוגים, כל אחד וכל אחת יכולים להעלות דעות, מחשבות, הגיגים, שירים וסיפורים כאוות נפשם בין אם בצורה גלויה ומאחורי שמם ותמונתם ובין אם בצורה אנונימית ודיסקרטית תוך כדי שימוש בכינויים מומצאים ובכך טמונה גם הברכה וגם הקללה של העולם הרשתי.

מהו שיימינג (Shaming)

אחת הרעות החולות של היכולת להגיד כל מה שאנחנו רוצים על כל אחד ובאופן פומבי וציבורי היא תופעת ה- שיימינג (Shaming) שפירושה בעברית הוא ביוש, והיא פגיעה או העברת ביקורת שלילית באדם, בקבוצה או במקום במטרה להרע ולהזיק. השיימינג יכול לבוא לידי ביטוי בקטע טקסט, בתמונות, בסרטוני וידאו או בכל שילוב שהוא ביניהם, ומיועד להעביר ביקורת נוקבת על התנהגות או תופעה חברתית שלילית. מצד אחד, אפשר לומר כי היכולת של האדם הפרטי, הקטן, להעלות על גבי הרשת החברתית כל מעשה עוולה, פגיעה או נזק שנעשו לו על ידי אדם אחר, על ידי ארגון או עסק, נותנת לו כוח רב ומחייבת את כולם להתנהג ביתר הגינות, הוגנות ואחריות בפעילותם הציבורית אך, מנגד, קל מאוד להפוך שיימינג ברשת החברתית למקור לפגיעה במזיד ובמכוון, לסוג של עונש לא פרופורציונאלי הנובע מרשעות או מרצון לנקמה ולעיתים מדובר על עלילות שווא ושקרים שכל מטרתם פגיעה במוניטין, בשם הטוב ובמקרה של ארגונים ועסקים, בהכנסות הפיננסיות שלהם וכאן כבר אפשר לומר שמדובר על קייס לתביעת לשון הרע והוצאת דיבה.

מה אומר החוק על תופעת השיימינג?

לשון החוק קובעת שכל אמירה שפרסומה ברבים, כלומר מעל שני בני אדם, עלול להשפיל אדם, להפוך אותו למטרה ללעג, לבוז ולשנאה, לבזות אותו בשל התנהגותו או תכונות שאנו מייחסים לו, לפגוע בפרנסתו או לבזות אותו בשל מוצאו, מינו, דתו, מקום מגוריו או נטייתו המינית, היא למעשה עבירה שניתן לתבוע עליה פיצוי במסגרת הדין האזרחי, ובמקרים מסוימים אף לעבור את הרף הפלילי. התובע לא חייב להוכיח שנגרם לו נזק, ומספיק שיראה שהדברים עלולים לגרום לו לנזק כדי ליהנות מחסות החוק ובכך מטיל המחוקק אחריות כבדה על הצד הכותב, המפרסם, ומבקש למנוע את כל אותם מבקשי רע ומזיקים אשר אינם כותבים דברים נכונים ועובדתיים אלא פועלים מסיבות אינטרסנטיות או סתם כי בא להם לנצל את הכוח העצום של האנונימיות והפומביות של הרשתות החברתיות הגדולות.

חופש הביטוי ושיימינג

חופש הביטוי והחירות להתבטא ולבוא לידי ביטוי הם רגל מרגליה של הדמוקרטיה המודרנית והליברלית אך מצד שני ישנה גם הזכות לשם טוב וישנו גם כבוד האדם שממול ובכל מה שנוגע לשיימינג ברשתות החברתיות הרי שצריך לשמור על כללי המשחק, לשמור על שיח ראוי ואחראי ולא להוציא דיבה או לשון הרע כלפי אף אחד.

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin