רישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר בינלאומי

לאחרונה, חבר חיפש בית עסק העוסק במתן שירותים לקידום אתרי אינטרנט. בשיחה איתי המלצתי לו על בית עסק באיזור המרכז ונקבתי בשם אותו בית עסק. דוגמה זו ממחישה היטב את החשיבות שיש לשם בית עסק אשר בבעלותנו, ואת הרצון שלנו לייחד את שם בית העסק כי שם בית העסק שלנו או המותג אשר ברשותנו, יהיה בשימוש רק על ידינו. לשם כך קיים נושא רישום סימן מסחר בינלאומי של שם עסק או מותג.

מטרת רישום סימן מסחר

במאמרנו הקודם דנו בהגנה על שם בית עסק. במאמר זה הסברתי כי מטרת רישום סימן מסחר הוא לזהות בית עסק מסוים בעבור הצרכן וליצור בעבור הצרכן (אף הפוטנציאלי) מעין זיקה מחשבתית בין המותג/הסימן הקיים על גבי המוצר/השירות המסוים לבית עסק מסוים. משכך, ברור כי כל בית עסק יסכים כי שם בית העסק שלו או המותג אשר בבעלותו משמש עבור קהל לקוחותיו הנוכחיים והפוטנציאליים כאיתות על מקור הטובין או השירותים אותו הוא מעניק ללקוחותיו. במאמר זה נרצה לעסוק בהגנה על מותג ושם בית עסק, בעבור בתי עסק אשר פועלים בארץ ובחו"ל או בעבור בתי עסק אשר מוכרים את הטובין או השירותים שלהם בישראל אך גם

במדינות נוספות בעולם – וזאת באמצעות רישום סימן מסחר בינלאומי. אפשרות רישום סימן מסחר בינלאומי ללקוחות ישראלים אשר פועלים גם בחו"ל נעשה בישראל באמצעות "פרוטוקול מדריד". פרוטוקול מדריד הנו אמנה בינלאומית אשר ישראל הצטרפה אליה בראשון לספטמבר 2010. מערכת רישום סימני מסחר בינלאומיים, נעשית על ידי המשרד הבינלאומי לקניין רוחני WIPO אשר משמש כסוכנות של האו"ם.

כיצד מתבצע רישום סימן מסחר בינלאומי?

לקוח ישראלי אשר מעוניין להגיש בקשה לרישום סימן מסחר ישראלי או שיש בבעלותו סימן מסחר ישראלי רשום- הרי שבאפשרותו להגיש בקשה לרישום אותו הסימן הרשום (או אותו הסימן המבוקש לרשמו בבקשה) באופן בינלאומי וזאת בעשרות מדינות (למעלה מ-90 מדינות) במקביל.

בקשת רישום סימן מסחר בינלאומי, תוגש באמצעות משרד סימני המסחר הישראלי (קרי, רשם סימני המסחר הישראלי אשר חלק ממשרד הפטנטים – משרד המשפטים). כלומר, שימו לב – ניתן לבסס בקשה לרישום סימן מסחר בינלאומי על גבי בקשה לרישום סימן מסחר ישראלי ואין צורך להמתין עד שהסימן הישראלי ירשם.  עם זאת, במשך 5 שנים מתאריך הרישום הבינלאומי, תהא תלות בין הרישום הבינלאומי לבין הסימן או הבקשה לרישום הסימן בישראל, עליה סימן המסחר הבינלאומי מתבסס כאמור. היה ובמשך 5 השנים כאמור, יתבטל סימן המסחר בישראל, עם ביטולו – יתבטל גם סימן המסחר הבינלאומי. לאחר 5 שנים יהפוך סימן המסחר הבינלאומי לסימן עצמאי – ולא יתבסס על רישום סימן המסחר המקורי. תוקף רישום בינלאומי הוא 10 שנים והוא בעל אפשרות חידוש בכפוף לתשלום אגרה מתאימה.

ומהן יתרונות השיטה שאלתם?

כפי שצוין במאמרינו הקודמים, הגנת סימני מסחר – היא הגנה טריטוריאלית. כלומר, היה וסימן מסחר מסוים נרשם ב-5 מדינות באירופה, אך לא נרשם באנגליה, ובוצע שימוש מסחרי באותו הסימן בתחומי אנגליה – לא יהווה הדבר, במרבית המקרים, הפרה של סימן מסחר שכן סימן המסחר לא נרשם באנגליה. לשם ההגנה על סימן מסחר, מאחר ונדרש לרשום סימן מסחר בכל אחת ואחת מהמדינות בהן בעל הסימן מעוניין ליהנות מהגנת סימני מסחר- הרי שטרם פרוטוקול מדריד, היה על לקוח ישראלי המעוניין לרשום סימן מסחר בחו"ל, להתחיל ברישום עצמאי בכל מדינה ומדינה בה הוא היה מעוניין לבצע את רישום סימן המסחר. כחלק מתהליך זה, היה על אותו הלקוח לפנות לעו"ד או נציג מקומי בכל מדינה ומדינה, להגיש בקשה לרישום הסימן בכל מדינה ומדינה (לעתים הבקשות היו מוגשות בשפות שונות (ולנהל הליך רישום עצמאי לכל דבר ועניין. פרוטוקול מדריד מאפשר ללקוח ישראלי – לנהל את הליך רישום סימן המסחר אשר הוא מעוניין לרשמו – באופן אחד מרוכז. כלומר, אותו לקוח ישראלי יכול למנות עו"ד ישראלי העוסק בתחום סימני המסחר, ולהגיש באמצעותו בקשה אחת, לרוב באנגלית, לרישום הסימן בכל המדינות הנבחרות לשם הגנה על הסימן – וזאת תוך תשלום אגרות באופן מרוכז.

כמו כן, ברור כי בעבור לקוחות ישראליים העושים שימוש בפרוטוקול מדריד, ישנה הוזלה משמעותית בעלויות שכן הם אינם נדרשים למנות עו"ד או נציג מקומי בכל מדינה ומדינה בה נתבקש הרישום – אלא הם יכולים למנות עו"ד ישראלי אשר יטפל בעבורם ברישום סימן המסחר בישראל וגם בחו"ל- בכל המדינות בה נתבקש הרישום, בהתאם לבקשת רישום סימן המסחר הבינלאומית.

משרדנו העוסק ברישום סימני מסחר בישראל וברישום סימני מסחר בינלאומיים, ישמח לסייע גם לכם בכל הנוגע לרישום סימני מסחר, בין בישראל ובין ברישום בינלאומי ובהגנה על סימן המסחר אשר בבעלותכם.

צור עמנו קשר בנוגע לרישום סימן מסחר בישראל ו/או בחו"ל

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin