פרסום שלילי בפייסבוק- מתי הוא מהווה עברה פלילית?

רשת הפייסבוק

תאריך 11 בספטמבר 2006 הוא תאריך היסטורי בכל קנה מידה, זה היום שבו נוסדה הממלכה, המעצמה והאימפריה הגדולה ביותר בתולדות האנושות- אימפריית פייסבוק. בבת אחת יותר  ממיליארד בני אדם, מכל נקודה כמעט על הגלובוס, התחברו זה לזה, יכלו לתקשר, לכתוב, לענות, לחיות את חיי חבריהם ואת חיי אחרים ולהפוך, פשוטו כמשמעו, את העולם לכפר גלובלי אחד קטן.

פרסום בפייסבוק פוגע

עם כל היתרונות והמעלות של הרשת החברתית הענקית והמשמעותית הזו, אי אפשר להתעלם מכך שמדובר גם על כלי שיכול להזיק, להשחית ולהרע, בעיקר מבחינת פגיעה במוניטין ובשם הטוב, הלבנת פני האחר והוצאת דיבה ולשון הרע. הקלות שבה כל אחד, ואחת, מאיתנו, יכולים לכתוב פוסט שלילי, לשתף הערה פוגעת או להעלות ולתעד תמונה מביכה ומבישה היא מדהימה ולכן חשוב לזכור כי הפרסום בפייסבוק אינו שונה מכל פרסום אחר ולכן הוא חשוף לתביעות לשון הרע, גם מצד אנשים פרטיים ובעיקר מצד עסקים שהמוניטין הוא חלק חשוב ביכולתם להצליח ולשגשג.

החוק הישראלי

על פי החוק הישראלי, חוק איסור לשון הרע, הגדרת לשון הרע היא "דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם; לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו; לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו [או]; לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו".

כלומר, המחוקק ביקש להגביל מאוד את יכולת ההתנסחות של אנשים כנגד אנשים אחרים, פרטיים  ובעלי עסקים כאחד, וכמעט כל אמירה עובדתית שלילית יכולה להוות עברה פלילית מצד האדם שכתב  או טען אותה, אלא אם מדובר על טענות צודקות ואמיתיות המגובות בעובדות, אם מדובר על טענות שיש בהן עניין לציבור ואם מדובר על אמירות שנאמרו בתום לב, ואת זה קשה מאוד להוכיח במשפט.

לשון הרע – עבירה פלילית

למרות הנטייה לראות בתביעות דיבה ולשון הרע כתביעות אזרחיות הנוגעות למעשים שבין אדם לחברו, הרי שמדובר על עברה פלילית שדינה עד שנת מאסר, באם הוכחה כוונה לפגוע במזיד והאמירה הגיעה לאוזני יותר מאדם אחד, כלומר לא רק לאוזני או לעיני נשוא האמירה אלא לפחות לעוד אדם אחד ובפייסבוק, כפי שכולנו יודעים, החשיפה היא מיידית ומהירה למאות, אלפי ולעיתים יותר אנשים.הדמוקרטיה הליברלית של הפייסבוק, זו שהפכה את המחסומים והגבולות לויראליים ותיאורטיים, היא מלכודת דבש שיש להיזהר ממנה ובכל מקרה, תמיד צריך לזכור שבסופו של יום "מָוֶת וְחַיִּים, בְּיַד-לָשׁוֹן" גם באצבע הקלה על המקלדת.

קראו עוד על : לשון הרע בפייסבוק – השלכות משפטיות

השמיצו אתכם ברשת? צריכים עורך דין דיני אינטרנט? משרד עורכי דין המומחה בתביעות לשון הרע? מוזמנים ליצור איתנו קשר

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin