בחירת שם לעסק

מתלבטים בבחירת שם לעסק?

רבים אשר פתחו עסק חדש, בין אם מדובר בעסק קטן, עוסק מורשה או אף פטור,מכירים את החוויה הנוגעת לבחירת שם לבית עסק וכן יצירת לוגו מתאים אשר יהיו מתאימים לשם שיווק,פרסום וממכר שירותי ומוצרי בית העסק לקהל הרחב.

כך, בתהליך בחירת שם לעסק חשוב לנו לערוך תהליך מיתוג ועיצוב נכונים – חשוב לנו כי השם שנבחר לבית העסק שלנו יהיה מעורר השראה, קליט, מעניין, ימתג אותנו נכון, יעביר מסר קולע וברור ויצרב בדעת קרב הלקוחות והצרכנים הפוטנציאליים. למעשה, אנו רוצים שהשם לבית העסק שלנו יהיה חלק מהשפה הצרכנית(או לכל הפחות שואפים שהוא יהפוך לחלק מהשפה הצרכנית ויעבור מפה לאוזן). עם זאת,מה עם הפן המשפטי הנוגע לבחירת שם בית עסק?

שאלה בתחום סימני המסחר? מעוניין להתייעץ בנוגע לשם העסק שבחרת? ברצונך להגן על שם בית העסק שבחרת?

משרדנו המייצג, מייעץ ומלווה לקוחות רבים בתחום זה ישמח לעמוד לרשותך. לחצו כאן ליצירת קשר או חייג לטלפון 03-5711007.

האם מותר לבעל בית עסק לעשות שימוש ולקרוא לבית עסקו בכל שם אשר יבחר?

חשוב להדגיש כי בעל בית עסק אינו רשאי לעשות לקרוא לבית עסק שלו בכל שם אשר הוא יחפוץ ומומלץ בחום כי בעל בית עסק יפנה לעו"ד סימני מסחר טרם בחירת שם לבית עסקו והתחלת עשיית שימוש בו. לדוגמה, להלן מספר נקודות לעניין זה (המדובר ברשימה שאינה ממצה ויש עוד דברים שיש לבדוק):

  • ראשית כל, בעל בית עסק אינו רשאי לעשות שימוש בשם אשר רשום כסימן מסחר רשום. כאמור במאמר הקודם בעניין רישום סימן מסחר דנו בנושא זה והבהרנו כי רישום של שם בית העסק כסימן מסחר מעניק לבעל סימן המסחר אשר נרשם, זכות לעשות שימוש בלעדי וייחודי בשם בית עסקו /הסימן שלו לעניין סיווגי הרישום (ההגדרים) בהם רשם בעל הסימן את סימן המסחר.  לכן, באם בעל בית עסק אחר רשם שם בית עסק מסוים או סימן מסוים – כסימן מסחר רשום- הרי שהשימוש באותו סימן/שם נמנע מבעל בית עסק אחר, לעניין אותו הגדר/סיווג רישום.  לכן – לעניין נקודה זו חשוב יהיה לבדוק כי השם בו חפצתם לבית עסקכם אינו רשום כבר כסימן מסחר בבעלותו של צד שלישי אחר.

הגבלים על שימוש בסימני מסחר

  • בעל בית עסק אינו רשאי גם לעשות שימוש בסימן אשר הנו "סימן מסחר מוכר היטב" כשם בית עסקו. ע"פ הדין, סימן מסחר מוכר היטב הינו סימן שעל אף שאינו נרשם יהנה מהגנת סימני המסחר. כך, סימן מסחר מוכר היטב מעניק לבעליו זכות לעשות שימוש ייחודי ובלעדי בסימן המוכר היטב שלהם, וזאת על אף שסימן זה לא נרשם כסימן מסחר.
  • כמו"כ, אף אם שם בית עסקו של גורם אחר אינו נרשם כסימן מסחר רשום ואינו סימן מסחר מוכר היטב – הרי שעל בעל בית עסק לבחון סוגיות משפטיות נוספות כגון: גניבת עין והתערבות בלתי הוגנת. לעניין עוולת גניבת העין – כך לדוגמה, בעל בית עסק אינו רשאי לעשות שימוש בשם אשר יגרום לקהל הצרכנים הפוטנציאלי לטעות להסיק שמא יש קשר בין בית עסקו של בעל בית העסק או שירותיו/נכסיו לבית עסקו של אחר וכן אסור לבעל בית עסק לעשות שימוש באופן שיגרום לקהל הצרכנים הפוטנציאלי להיות מוטעים כי שירותיו, בית עסקו או נכסיו הם של עוסק אחר. עשיית פעולות כגון אלו אשר ייתכן ויטעו את הציבור, יכולות גם בנסיבות מסוימות לעלות כדי עשיית גניבת עין אסורה (עוולה מסחרית המנויה בחוק עוולות מסחריות). בנסיבות אלו, באם תוגש ותוכח תביעה על גרימת גניבת עין, בית המשפט רשאי יהיה לחייב ע"פ החוק בפיצויים ללא הוכחת נזק בסכום של עד 100,000 ש"ח.

פותח בית עסק חדש? חושב על שם לעסק שלך?

מומלץ כי מלבד המיתוג והיצירתיות אשר הינם חלק מתהליך בחירת שם לבית העסק – תפנה גם לשירותי עו"ד סימני מסחר לשם בירור משפטי ובדיקה. לאחר בדיקה זו, מומלץ גם כי תרשום את שם בית עסקך כסימן מסחר רשום – וזאת ע"מ ששם בית עסקך יהיה מוגן ותהייה לך את הזכות לעשות שימוש ייחודי ובלעדי בשם בית עסקך.
בכל שאלה או התלבטות, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד שוק-שקד, נחמן משרד עו"ד סימני מסחר –

בטלפון 03-5711007. 

משרדנו העוסק בתחום הקניין הרוחני ולרבות בתחום סימני המסחר ועוולות מסחריות, ישמח לסייע גם לכם.  

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin