סימן מסחר מיוחד

בעקבות החלטה של בית הדין האירופאי צפויי תחום סימני המסחר להתרחב ובמקום סימני המסחר הקלאסיים שהכרנו אשר היו מורכבים מאותיות ודמויות אנו צפויים בשנים הקרובות לראות יותר ויותר סימני מסחר מיוחדים על סימני היכר ייחודיים של מוצרים ושירותים.

 הצורך בבידול מוצרים בשוק האופנה שהינו שוק צפוף ותחרותי

בשוק האופנה המודרני, המאופיין באין ספור עיצובים ודגמים דומים, עושים מעצבי אופנה רבים מאמצים ליצור בידול וייחוד למוצריהם. אחד הדוגמאות המפורסמות לבידול שכזה היא החלטת מעצב האופנה הצרפתי כריסטיאן לובוטין לצבוע את סוליות כל נעלי העקב המעוצבות על ידו בצבע אדום.

סימן מסחר מיוחד 1

קרדיט: ויקיפדיה

סוליה אדומה של נעל עקב כחלק מסימן מסחר

האם סוליה אדומה של נעל יכולה להיות סימן מסחר? לסימן מסחר תפקיד כפול. מחד הוא מאפשר ליצרן ליצור מוניטין במוצרים או בשירותים שהוא נותן באמצעות סימן היכר הייחודי לו. מאידך הוא מאפשר לצרכן לזהות את המוצר או השירות ומונע את הטעייתו.

הדין הישראלי

פקודת סימני המסחר הישראלית קובעת כי סימן מסחר יכול להיות מורכב מספרות, אותיות, מילים, דמויות או אותות אחרים ובלבד שאלו משמשים לאדם לעניין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם. צבע של סוליה לעניין זה הינו אות אחר וכריסטיאן לובוטין אכן דאג להגן על סימן הסוליה האדומה באמצעות רישומו כסימן מסחר באיחוד האירופאי ומדינות שונות ברחבי העולם.

הפרת סימן המסחר של כריסטיאן לובוטין

בעקבות ההצלחה לה זכו הנעליים החלו מעצבי נעלי עקב לעשות גם כן שימוש בסוליות בצבעים שונים לנעלי עקב שעיצבו. לפני מספר שנים הגיש כריסטיאן לובוטין תביעה כנגד מעצב נעליים בשם וואן הארן שעיצב נעלי עקב שגם להן סוליה אדומה. זה התגונן בטענה סימני המסחר שרשם לובוטין אינם ראויים לרישום מאחר וסוליה היא רכיב פונקציונאלי הקיים בכל נעל ולא ניתן לקבל מונופולין על צבע כזה או אחר של סוליה.

נוכח חדשנות העניין הועבר הדיון בתיק אל בית המשפט האירופי אשר פסק לאחרונה לטובת לובוטין וקבע כי הוכח בפניו כי נוכח מאמצי הפרסום והשיווק של לובוטין הפכה הסוליה האדומה של נעלי העקב להיות מזוהה עימו.

סימן המסחר אכן מעניק ללובוטין מונופולין מסויים אולם זה מוגבל לצבע מסוים ולעיצוב מסוים של נעל. בחירת מעצב האופנה ההולנדי בצבע אדום הזהה לצבע הסוליה של לובוטין מקום בו היה יכול לעשות שימוש בכל צבע אחר מעידה כי זה ביקש להיבנות מן המוניטין שיצר לובוטין לסוליה האדומה במקום לפתח וליצור לעצמו מוניטין ייחודי משלו.

השלכות פסק דין לובוטין על דיני סימני המסחר

לפסיקת בית המשפט האירופי צפויה להיות השפעה משמעותית בשנים הקרובות. סימני המסחר הקלאסיים שהכרנו המורכבים ברובם מאותיות כגון "ADIDAS", מסימנים כגון סימן ה-M המפורסם של חברת מקדונלדס או מסלוגנים כגון: Just Do it של חברת Nike צפויים להתפתח בשנים הקרובות לעבר מחוזות חדשים.

במדינות שונות כבר הוכרו כסימני מסחר צלילים ייחודים כגון רעש ייחודי של מנוע אופנוע וכן ריחות ייחודים לחנויות או למוצרי לבוש והנעלה. כך בין השאר קיבל רשם סימני המסחר האמריקאי כסימן מסחר ריח ייחודי של פרחים בחנויות חברת מוצרי תקשורת ואלקטרוניקה וריח של מסטיק לכפכפי ים.

נראה כי בשנים הקרובות אנו צפויים לעוד ועוד ניסיונות של חברות גדולות לנכס לעצמן בעלות על סימני היכר שונים ומשונים אשר הפכו מזוהים איתם. לעניין זה חשוב לדעת כי אם חשבתם פעם למכור או לפרסם מוצר כלשהוא הכולל שירבוט של 3 עיגולים יכול והפרתם את זכויותיה של חברת וולט דיסני אשר כבר דאגה לרשום סימן מסחר על הצורה הבאה:

סימן מסחר מיוחד 2

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin