עוסקים בשיווק דיגיטלי? למה כדאי וחשוב להיעזר בעורך דין לדיני אינטרנט

בעולם הדיגיטלי של ימנו הפרסום והשיווק הפכו קלים, זולים ונגישים, ויותר חברות ובתי עסק מקימים אתר אינטרנט, דף פייסבוק או עמוד אינסטגרם וכולי, להציג את הסחורה או השירותים שלהם ולפרסמם לרבים.

אך לא הכל מותר בעולם הדיגיטלי, ולמרות שהוא מרגיש פרוץ יותר, ישנם חוקים רבים הנוגעים למה מותר ומה אסור בתחום השיווק והפרסום הדיגיטלי. הבעיה? רובנו לא מכירים את החוקים הנוגעים לשיווק דיגיטלי ומאמינים שיהיה בסדר, עד שמגיע מכתב התראה או תביעה ואז מאוחר מידי.

השימוש בפלטפורמות השונות לפרסום ושיווק הוא רצוי וכדאי, אך לפני שמתחילים את הפעילות חשוב להבין את ההיבט המשפטי, לתכנן ולהקפיד כי הכל נעשה לפי החוק.

תחום השיווק הדיגיטלי כולל בתוכו חוקים מגוונים – מתחום הקניין הרוחני הכולל סימני מסחר, זכויות יוצרים ועוד, תחום הגנת הפרטיות, הגנת הצרכן ועוד. אך למרות החוקים הרבים, נשארו עוד תחומים שלא הוסדרו בחוק באופן רשמי וייתכן ויש מענה להם בפסיקה וייתכן כי כלל לא.

אספנו עבורכם כמה דוגמאות מוכרות וידועות בעולם השיווק הדיגיטלי, אשר עשויות להיות בעיתיות ולחשוף אתכם לסיבוכים משפטיים.

קידום אתרים

כחלק מהרצון של חברות ובתי עסק לבלוט ולהגיע לכמה שיותר לקוחות, נוהגים רבים מהם להיעזר בחברות המתמחות בקידום אתרים. כך החברות דואגות שהדף העסקי יעלה בדירוג במנועי החיפוש ויסיע לעסק להתקדם ולהתפרסם בקרב קהל היעד.

אך כאשר מעסיקים חברה לקידום האתר העסקי, חשוב לוודא פרטים חשובים – שהחברה לא עוסקת בקידום שלילי, מה היקף השירות שמוסכם עם החברה בחוזה, האם היא תקדם את האתר שלי רק עם עלייתו לאוויר או גם לאחר מכן? ופרטים רבים נוספים.

מדובר בנושאים מורכבים הכוללים בתוכם חוקים שחשוב להקפיד עליהם והתייעצות עם עורך דיני המתמחה בדיני האינטרנט יכולה להקל בבחירה החברה הנכונה ולוודא כי הכל נעשה לפי חוק ומכסה את בעל העסק מבחינה משפטית.

גם מהצד השני – חברה העוסקת בקידום אתרים, התייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט יכולה לסייע לחברה לוודא כי היא מעניקה שירות חוקי ולפי הכללים הקבועים בחוק מבלי לחשוף את לקוחותיה לסיבוכים משפטיים. שמירה על החוקים ופעילות כדין מסייעת בשמירה על אמינות החברה שכה חשובה לשמירה על המוניטין בעולם בו החברות לקידום אתרים רק מתרבות יום-יום.

מקדמים ברשתות חברתיות

השימוש ברשתות החברתיות השונות ככלי לשיווק ופרסום הופך פופולארי יותר ויותר עם עליית הפופולריות של הרשתות האלו. לכן השימוש ברשתות החברתיות לקידום עסקים היה רק עניין של זמן.

גם השימוש ברשתות לצורך שיווק דיגיטלי מעורר שאלות משפטיות לא מעטות, וחשוב להקפיד על שימוש נכון מבלי לפגוע במשתמשים ובחוקים המגנים עליהם.

דוגמה טובה לכך היא חוק התקשורת, ובפרט סעיף 30א לאותו חוק – לפי הגדרת החוק, משלוח הודעה מדף עסקי הכוללת תוכן שיווקי מבלי שנתן לכך המקבל הסכמה מראש, אינה חוקית. אך החוק לא אוסר פרסום באופן כללי, אלא מציין באיזה צורה ובאיזו דרך מותר הפרסום, ועל כן בקיאות בדרישות החוק יכולה למנוע סיבוך משפטי ותביעה בגין "ספאם".

העוסקים בקידום בשרתות החברתיות צריכים לוודא שהם יודעים איך לעשות את זה נכון, לפי דרישות החוק, ולהיזהר לא להיגרר לתביעות בגלל הטרדה של משתמשים ופרסום לא חוקי.

מפתחי אתרים

רבים מבעלי העסקים מסתייעים במפתח אתרים כדי לבנות להם דף עסקי. בניית אתר אינטרנט היא עניין לא פשוט, וכדי שדף יראה אטרקטיבי ומקצוע סיוע של בעל מקצוע המתמחה בעניין יכול להקל ולהביא לתוצאה טובה יותר.

אך גם בפיתוח אתרים עולות שאלות לא פשוטות – ישנם מקרים בהם מפתח, בעת הקמת האתר, רושם את שם המתחם על שמו. מאוחר יותר כאשר מתעוררת פגיעה בזכויות יוצרים הפנייה תהיה לבעל האתר הרשום, משמע המפתח. מי נושא באחריות?

אני שילמתי למפתח האתר האם זכויות היוצרים בו שלי או של המפתח?

האם האתר נבנה כך שהוא עומד בדרישות של חוק הנגשת אתרי אינטרנט?

אלו הן רק חלק קטן מתוך שאלות רבות וחשובות בעת הקמת אתר ופיתוחו, והקפדה על חוזה עבודה המכסה את כל התחומים הנדרשים יכול למנוע התפתחות של בעיות מאוחר יותר. גם כאן, הסתייעות בעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט אשר ידע לענות על שאלות אלו ולסייע בניסוח חוזה שמכסה את כל הקצוות יאפשר שקט נפשי בהקמת אתר.

גרפיקאים

גם בתחום העיצוב הגרפי יכולה שאלת זכויות היוצרים לעלות בקלות. אי הסדרה בחוזה עבודה עלולה ליצור חילוקי דעות בין הלקוח לגרפיקאי בכל הנוגע לזכויות היוצרים ולמי הן שייכות.

הגרפיקאי יכול גם לחשוף את הלקוח לתביעת זכויות יוצרים על ידי שימוש בתמונה ללא הרשאה מבעל זכויות היוצרים בתמונה, למשל על ידי שימוש בתמונה שמצא בגוגל, או בשל אי מתן קרדיט כמסוכם. מי האחראי במקרה הזה – הלקוח או הגרפיקאי?

ניסוח של חוזה עבודה בצורה נכונה, לאחר דיון בשאלות חשובות של זכויות יוצרים יכול למנוע התעוררות של מחלוקות בשלב מאוחר יותר ולהבהיר את העניין בין צדדים לפני התעוררותו.

מומלץ במקרים כאלה להסתייע בעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט אשר ידע לנסח חוזה המכסה את תחום הקניין הרוחני והסוגיות הנלוות לו.

סיכום

לסיכום, עולם השיווק הדיגיטלי מתפתח וגדל כל יום והוא ללא ספק חלק חשוב ובלתי נפרד היום מפרסום של עסק, שירותים וחברות. החוק מנסה להישאר בקצב, ולכסות תחומים ושאלות רבות העולות מהשימוש בעולם הדיגיטלי לצרכי שיווק, פרסום והפצה, אך הוא לא מתפתח באותה מהירות בה מתפתח העולם הדיגיטלי נשארים תחומים אפורים שיכולים לעורר שאלות שאין להן תשובות.

תחומים אפורים אלו או אי בקיאות בחוק עלולים להפוך את השימוש הנוח והזול בעולם הדיגיטלי לעניין סבוך ולא משתלם, ולעורר בעיות משפטיות, תביעות והתעסקות לא רצונית מצד העסק ונותן השירות הדיגיטלי כאחד.

הסתייעות בעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט, בקניין רוחני, זכויות יוצרים, סימני מסחר וכולי יכול למנוע מראש את הבעיות והסיבוכים המשפטיים או לתת מענה בזמן אמת, במקרה ולא נקטתם בכל הצעדים הנדרשים לפני כן.

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin