יצירה מוזמנת: מי בעל זכויות היוצרים?

מעצב, צלם, אדריכל, יועץ ושאר נותני השירותים – הזמינו ממכם עבודה או ביקשו שירותיכם ליצירת יצירה מוזמנת אשר מוגנת בזכויות יוצרים (כגון: צילומים, עבודת אמנות ע"פ הזמנה,  עיצובים גרפיים, רישומים, פיסול ועוד?

מיהו בעל זכויות היוצרים ביצירה מוזמנת או עבודה אשר הוזמנה מגרפיקאי, מעצב, צלם, אמן או יוצר אחר?

היה והמדובר ביצירה מוגנת בהתאם לדיני זכויות יוצרים, חשוב לדעת כי ע"פ חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007,  בעל זכויות היוצרים ביצירה מוזמנת הוא היוצר (כלומר, מי שהזמינו ממנו ויצר את היצירה) ולא המזמין – וזאת אלא אם כן הוסכם אחרת בין המזמין והיוצר, במפורש או במשתמע.

 לכלל כי היוצר- הוא הבעלים הראשון של היצירה –  ישנם מספר חריגים:
כאשר המדובר ביצירות  מוזמנות שהן :
א. דיוקן.
ב. צילום של אירוע משפחתי
ג. צילום של אירוע פרטי
בעבור אלו, הכלל יהיה הפוך והמזמין יהיה בעל זכויות היוצרים ביצירות אלו אף כאשר המדובר ביצירות מוזמנות.
שאלה בזכויות יוצרים? הגישו נגדך תביעה על הפרת זכויות יוצרים? הפרו את זכויות היוצרים שלך? משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתיקי זכויות יוצרים וישמח לסייע גם לך. לחץ כאן ליצירת קשר.

מדוע חשוב להסדיר את זכויות היוצרים כאשר ישנה יצירה מוזמנת?

היה והנכם נותני שירות בענף / עיסוק בו נוצרות יצירות ע"פ הזמנה או היה והנכם מזמינים עבודה מיוצר (צלם, גרפיקאי, מאייר ועוד) – חשוב יהיה לשקול ולהסכים, לצד השיקולים המסחריים (עלות הצילום, עלות העבודה וכדומה) , בשאלה החשובה – מיהו בעל זכות היוצרים ביצירה.
בעבור המזמינים אשר חשוב להם להיות בעלי זכויות היוצרים ביצירותיהם – לדון בעניין הבעלות עם היוצר ממנו מזמינים את היצירה, ולתת על כך את הדעת במסמך חתום בין הצדדים. 
שאלה זו איננה עניין של מה בכך שניתן לוותר עליו ואין המדובר בטרחה מיותרת – זאת מאחר ובהתאם לחוק – רק בעל זכויות היוצרים ביצירה (או בעל רישיון בלעדי וייחודי בה), בעל זכות תביעה לעניין הפרת זכויות היוצרים ביצירה. בעבור יוצרים כגון מאיירים יש מקום בו ניתן לשקול גם לתת רישיון שימוש מוגבל בתנאים מסוימים ביצירה למזמין הראשוני – וזאת מאחר וברצונם למסחר את היצירה לגורמים נוספים ובכך לקבל תמורה ממספר גורמים אשר תהלום את יצירתם. 
להבדיל, ככל שמדובר ביצירה שמטבעה ובהתאם ליתר נסיבות העניין – מתאימה לשימוש רק על ידי המזמין כגון לוגו של חברה או חומר פרסומי המותאם למזמין, וכאשר שולם לגרפיקאי מחיר שוק עבור עבודתו, אזי הגישה המקובלת היא, ובהתאם למבחן מירב הזיקות מכח סע' 35(א) לחוק זכות יוצרים שנכון יהיה לראות במזמין – הלקוח – כבעל הזכויות ביצירה.
משרדנו, המטפל, בין היתר, בדיני זכויות יוצרים ודיני אינטרנט, ישמח לעמוד לרשותכם ולענות על כל שאלה.
ליצירת קשר עם משרדנו לחץ כאן

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin