הגנה על שם בית עסק

הגנה על שם בית עסק

"האם רשמת סימן מסחר על שם בית עסקך החדש?" כך סיפר לנו דוד ששאל אותו רועי, בימים בהם פתח דוד את בית עסקו החדש למתן שירותי פתרון תקלות ביתיות. שאלתו של דוד שפנה אלינו ושאל מהו "סימן מסחר" ומדוע יש בכלל צורך בפרוצדורה של רישום סימן שכזה, היא זו שהביאה אותנו לכתוב מאמר זה ובו לפרט על קצה המזלג, מהו סימן מסחר ומה חשיבותו בהגנה על שם בית העסק.

מהו כלל "סימן מסחר" או "סימן שירות"? על פי ההגדרות המצויות בהוראות הדין, "סימן מסחר" הינו "סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם" בעוד "סימן שירות" הינו "סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין השירות שהוא נותן". לפיכך, אמור כבר עתה- סימן מסחר או סימן שירות, אמור לזהות בית עסק מסוים בעבור הצרכן וליצור בעבור הצרכן מעין זיקה מחשבתית בין המותג/הסימן הקיים על גבי המוצר/השירות המסוים לבית עסק פלוני. כך, בישראל, על מנת להגן על סימן מסחר או סימן שירות, יש צורך ברישום סימן המסחר/השירות אצל רשם סימני המסחר. ויודגש, רישום סימן המסחר, הוא תנאי הכרחי למתן הגנה על הסימן וסימן שאינו נרשם- לא יהא מוגן בישראל (זאת למעט, סימן מסחר מוכר היטב שנדון לגביו במאמר נפרד).

שאלה בתחום סימני המסחר? מעוניין להגן על שם בית העסק שלך? הפרו את סימן המסחר שלך? ברצונך לרשום סימן מסחר בארץ או בחו"ל? משרדנו המייצג, מייעץ ומלווה לקוחות רבים בתחום סימני המסחר יישמח לעמוד לרשותך.  לחץ כאן ליצירת קשר או חייג לטלפון 03-5711007.

כך, "סימן" על פי הוראות הדין מוגדר כ"אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה" לכן סימן מסחר יכול שיהיה מורכב מאותיות, ספרות שונות, מילים או אף דמויות שונות. תוקפו של סימן מסחר שנרשם הינו עשר שנים מיום שהוגשה בקשת רישום סימן המסחר לרשם סימני המסחר וניתן לחדש את רישומו, בתשלום אגרה, לתקופות נוספות של עשר שנים. חשוב יהיה לציין כי סימן מסחר ראוי לרישום בנוגע לטובין מסוימים או שירותים מסוימים. כלומר, תחום בו ניתן השירות או סוג/קטגוריה מסוימת אליה משתייך הטובין המדובר. נוסף על כן, חשוב לדעת כי קריטריון מרכזי לרישום סימן מסחר הוא שלסימן יהיה אופי מבחין. ולרוב, סימני מסחר מרמזים, שרירותיים או דמיוניים יהיו בעלי אופי מבחין מתאים לרישום. זאת כיוון, שלדוגמה, סימני מסחר מרמזים, מרמזים על הטובין או השירותים, מבלי שהם מתארים אותם מפורשות.

 בשלב זה ישאל התם, מדוע לנו כחברה שניתן כלל הגנה על סימן שמשמש את דוד בשם בית עסקו? לשאלה זו יש מספר תשובות. ראשית, לנו כצרכנים, קיום סימני המסחר בשוק החופשי, מאפשר הורדת עלויות חיפוש הכרוכות בחיפוש של מוצר או שירות של בית עסק מסוים שאנו חפצים בעיקרו בגלל איכות מוצריו ו/או שירותיו. כיצד עלויות החיפוש מצטמצמות, לנו, כצרכנים? כיוון שבית העסק כלל על גבי מוצריו ושירותיו את סימן המסחר שלו וכך אנו יודעים מה "המקור" לאותם מוצרים/שירותים- כלומר, מיהו בית העסק. באותו אלמנט כרוך הרעיון, שאנו, כצרכנים, מזהים איכות של בית עסק במוצריו/שירותיו, עם המותג של אותו בית עסק (כלומר, סימן המסחר של אותו בית עסק), ולכן בחירה במותג הינה – בחירה באיכות. שנית, מבחינת בית העסק, בסופו של יום, המוניטין הטוב של בית העסק מתנקז אל סימן המסחר או סימן השירות שלו, ולפיכך ההגנה על סימן המסחר או סימן השירות, מתמרצת בעלי עסקים לשמור על איכות מוצריהם או שירותיהם.

אז, אם כך מדוע לבית עסק לרשום סימן מסחר או סימן שירות? רישום סימן מסחר/סימן שירות, מקנה לבעלי סימן המסחר או סימן השירות הגנה קניינית וזכות ייחודית להשתמש בסימן הרשום לצרכים המסחריים-העסקיים-השיווקיים שלהם, באופן בלעדי. וזאת, לגבי סוגי הטובין/השירותים בהם רשם בעלי הסימן את הסימן הרשום. ויודגש, ההגנה הקניינית ברישום סימן מסחר בישראל המוקנית לבעלי הסימן הרשום, הינה בעבור הגנה על סימן המסחר בישראל בלבד (בשולי הדברים, נדגיש, כי כיום ישנה אפשרות לבצע רישום סימן מסחר בינלאומי על מנת להגן על הסימן במדינות נוספות). כך, שימוש מסחרי, בישראל, שאינו מורשה על ידי בעלי הסימן, בסימן מסחר רשום או דומה לו, יכול לעלות כדי הפרה של סימן המסחר הרשום. וזאת, כאשר השימוש נעשה לעניין טובין או שירותים שלגביהם נרשם הסימן. נוסף על כן, סימן מסחר רשום מקנה לבעלי הסימן גם את היכולת להעביר את הזכויות בסימן הרשום לאחר וכן להעניק רשות לאחר לעשות שימוש בסימן (כגון, במקרי זכיינות).

אם כך, דרך המלך בעבור בעל בית עסק המעוניין להגן על שם בית עסקו, אשר בו מנוקז המוניטין הטוב שלו ואשר תחת שם בית עסקו הוא מוכר ומפרסם את שירותיו או מוצריו- היא רישום סימן מסחר בישראל על שם בית העסק. וזאת, מקום בו סימן המסחר או סימן השרות, נמצאים בשימוש בישראל או שיש כוונה לעשות בהם שימוש בישראל.

צור עמנו קשר בנוגע להגנה על שם בית עסק

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin